Mały słownik pojęć związanych z meblami wystawienniczymi
Zaprojektowanie funkcjonalnego i zarazem efektownego stoiska ekspozycyjnego to duże wyzwanie. W tym zakresie najlepiej więc zaufać profesjonalistom, którzy posiadają odpowiednie doświadczenie w aranżowaniu przestrzeni sklepowych, targowych czy konferencyjnych. Aby jednak móc samodzielnie dopilnować wszystkich szczegółów projektu, warto znać podstawowe pojęcia związane z branżą mebli wystawienniczych.
Od czego zacząć projektowanie stoisk eventowych?
Podczas przygotowywania planu stoiska na targi, konferencję czy do sklepu należy wziąć pod uwagę szereg czynników dotyczących zarówno charakteru wnętrza wystawowego, jak i celu, który poprzez udział w danym wydarzeniu chce osiągnąć dana firma. Jeden z najczęstszych problemów występujących w trakcie projektowania stoiska eventowego to konieczność umieszczenia wielu ekspozytorów w małej przestrzeni.
Sprostać temu zadaniu można wyłącznie przez umiejętne wykorzystanie całego potencjału różnych mebli i modułów wystawienniczych. Wybór tego typu produktów jest tak duży, że dobry specjalista zawsze, niezależnie od warunków, opracuje plan w pełni funkcjonalnego stoiska. Co ważne, do obowiązków projektanta należy również wyjaśnianie wątpliwości i ułatwienie klientowi poruszania się w gąszczu terminów branżowych – tłumaczy pracownik Clever Frame, firmy oferującej autorskie systemy wystawiennicze.
Podstawowe terminy związane z projektowaniem stoisk ekspozycyjnych
Dla osób niezajmujących się na co dzień projektowaniem stoisk targowych lub sprzedażowych większość pojęć charakterystycznych dla tej dziedziny brzmi obco. Projektant na pewno na bieżąco rozwieje niejasności, lecz przed rozmową warto poznać przynajmniej podstawowy zakres terminów związanych z takimi kwestiami jak m.in.:
- rodzaje zabudowy ekspozycyjnej – stoisko można zaprojektować w oparciu o klasyczne meble sklepowe, chociaż coraz większą popularnością cieszą się stoiska systemowe zbudowane z modułów wystawienniczych (w ramach tego rozwiązania ekspozytory można dowolnie łączyć, dopasowując je do konkretnego wnętrza);
- rodzaje ekspozytorów – z prezentowaniem przedmiotów z oferty doskonale poradzą sobie np. podesty, postumenty, gabloty i regały ekspozycyjne, z kolei do wzmocnienia przekazu marketingowego warto wykorzystać pylony reklamowe (konstrukcje te mogą mieć różne kształty i wielkości: od masywnych brył umieszczonych na zewnątrz budynków, poprzez pylony multimedialne często spotykane w galeriach handlowych, po popularne potykacze chętnie stosowane np. przez restauracje do ogłaszania dań dnia);
- rodzaje przestrzeni wystawowej – niektórzy klienci szukają systemów wystawienniczych odpowiednich do przygotowania stałego wystroju sklepu, innym natomiast zależy na zaaranżowaniu jednorazowej zabudowy targowej na zbliżający się event. Stoiska wystawiennicze mogą być też projektowane jako wyspy shop-in-shop („sklep w sklepie” – produkty jednej marki, zwykle jeszcze mało znanej, można kupić w sklepie bardziej rozpoznawalnej firmy) lub pop-up store (sklepy działające jedynie przez określony czas, np. tylko podczas wakacji);
- materiały, wypełnienia i akcesoria uzupełniające – ekspozytory mogą być wykonane z wielu materiałów i wypełnień (podstawę konstrukcji zazwyczaj stanowi anodowane aluminium, z kolei do produkcji paneli ekspozycyjnych można wykorzystać np. szkło, kolorowe płyty z dibondu, przezroczyste pleksi, a nawet drewno czy beton). Przykładem akcesoriów dodatkowych są natomiast np.: ulotkowniki, podświetlenia LED, systemy Digital Signage (sieć wyświetlaczy zarządzanych centralnie).
Przygotowanie profesjonalnego stoiska wystawienniczego to więc duże przedsięwzięcie, wymagające koordynowania wielu aspektów jednocześnie. Właśnie dlatego najbezpieczniejszą opcją wydaje się przedyskutowanie potrzeb i celów firmy z doświadczonym projektantem, który doradzi, jaki jest najlepszy sposób na osiągnięcie oczekiwanych rezultatów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana